چرا مدل کسب و کار آن قدر مهم شده است؟ مردم برای قرن ها بی آنکه مدلی داشته باشند، تجارت کرده و کسب و کار های موفقی داشته اند، اما آیا به راستی آن ها مدل نداشته اند؟
تصور می شود سان تزو( فیلسوف، استراتژیسات و فرمانده بزرگ چینی که حدوداً در سال های 500 قبل از میلاد در چین می زیست)جهشی کوانتومی در ذهن ناپلئون ایجاد کرده است. تحولاتی که در نتیجه این مدل در ذهن ناپلئون ایجاد شدند، پیروزی های زود هنگام او را رقم زدند. چنین تصور می شود زمانی او شکست خورد که پایه های مدل کسب و کار خود را رها کرد و به نقشه هایی روی آورد که تداوم کارهایش را تضمین نمی کردند. سان تزو همواره معتقد بود باید تمام جنبه ها و نتایج یک کار را پیش بینی کرد. این موضوع، مفهوم مدیریت را در حد یک هنر بالا برد. سان تزو چنین عنوان می کرد که یک نقشه نه تنها باید موثر باشد، بلکه باید منعطف نیز باشد تا تصمیمات درستی از آن اتخاذ شود.
هر سازمانی به یک مدل کسب و کار نیازمند است، چه شما یک ژنرال ارتش باشید چه صاحب یک مغاره دونات فروشی. مدرسه ها، سازمان های غیر انتفاعی، خانواده ها و حتی دولت ها نیز مدل کسب و کار دارند.
کاپیتالیسم را در مقابل سوسیالیسم در نظر بگیرید. همانطور که مدل کسب و کار خمیره عملیاتی کسب و کار را تعیین می کند، این دو نظام نیز خمیره عملیاتی جامعه را مشخص می کنند. بعضی بر این باور هستند که کاپیتالیسم در مقایسه با سوسیالیسم، مدل کسب و کار موفق تری را برای دولت ها ایجاد کرده است. حتی برخی بر این باور هستند که جوامع کمونیستی، به دلایل عقیدتی یا انسانی به کاپیتالیسم روی نیاورده اند، اما مدل های کسب و کار موثر تری برای دولت هایشان طراحی کرده اند.
اگر می خواهید سازمان تان با حداکثر بازده عمل کند، یک مدل کسب و کار به روز و نوآورانه برای آن طراحی کنی.
اگر در اینترنت جست و جو کنید، می توانید رده بندی برند های بزرگی مانند کوکاکولا، استار باکس و مک دونالد را ببینید. با استناد به این لیست ها، ارزش این برند ها میلیارد ها دلار است. هرکدام از این برند ها به تنهایی ارزش بسیار زیادی دارد، اما تنها زمانی ارزش واقعی خود را می یابند که با یک مدل کسب و کار قوی ترکیب شده باشند.
کسب و کار می تواند از راه های مختلفی به فرد سود برساند. اگر می دانستید که می توان از راه رفتن در حیاط همسایه پول در آورد چه؟ شما می توانید یک ماشین چمن زنی داشته باشید و از اصلاح چمن های اهالی محل درآمد کسب کنید. این کار سود دارد، اما یک مدل کسب و کار قدرتمند نیست. با کمی تجربه و کار خوشمندانه می توان این معادله را کمی سودبخش تر کرد، اما این مدل کسب و کار بسیار محدود است. اگر می خواهید مدل کسب و کار موفقی برای چمن زنی خود داشته باشید، یک مدل کسب و کار خوب از ملزومات آن است. اگر این مفهوم را نردبان سود دهی بدانیم، می توان چنین تصویریرا برای آن ارائه کرد:
همانطور که ملاحظه می کنید، بیشترین مقدار سود از توانایی مدل کسب و کار حاصل می شود. کار سخت، تجربه و برنامه ریزی به تنهایی نمی توانند سوددهی کسب و کار را تضمین کنند. شما نیز دارید یک مدل کسب و کار داشته باشید که تلاش هایتان را تکمیل کنند.
رشد فرانشیز(Franchise) یا اعطای حق امتیاز را می توان از نمونه های ارزشمند مدل های کسب و کار دانست. در پس آن، زمانی که شما حق امتیاز را خریداری می کنید، واقعا چه چیزی می خرید؟ یک مدل کسب و کار ثابت شده.