قبل از راهاندازی استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی برای تجارت الکترونیک خود، ابتدا باید یک دید کلی از توزیع استفاده از رسانههای اجتماعی داشته باشید. با توجه به افزایش نفوذ و استفاده از رسانه های اجتماعی این روزها، باید تلاش های بازاریابی خود را با تمرکز بر پلتفرم هایی شروع کنید که می توانید بیشتر مخاطبان هدف خود را در آنها پیدا کنید. برای انجام این کار، باید دریابید که کدام پلتفرم رسانه اجتماعی بیشترین پایگاه کاربر را دارد.
آخرین آمار نشان میدهد که فیسبوک همچنان به عنوان پادشاه رسانههای اجتماعی با 3.03 میلیارد کاربر فعال در سال 2023 پیشرو است. این بدان معناست که تقریباً از هر سه نفر از 4.89 میلیارد کاربر رسانههای اجتماعی در سراسر جهان، دو نفر کاربر فعال فیسبوک هستند.
آمار فیس بوک و رتبه بندی رسانه های اجتماعی آن گویای همه چیز است. نه تنها پلتفرم رسانه اجتماعی با بیشترین کاربران فعال است، بلکه در بین برنامه هایی قرار می گیرد که مصرف کنندگان بیشترین زمان را در آن صرف می کنند. کاربران جهانی اندروید 18 ساعت و 50 دقیقه در ماه را در برنامه فیس بوک می گذرانند.
دومین رتبه در فهرست محبوب ترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی در سال 2023، یوتیوب با 2.49 میلیارد کاربر فعال است که 82.2 درصد از تعداد کاربران فیس بوک است.
با توجه به اینکه در هر دقیقه 500 ساعت ویدیو در سراسر جهان در یوتیوب آپلود می شود، ممکن است جلب توجه ویدیوی شما کار دشواری به نظر برسد. اما این آمار یوتیوب را نیز در نظر بگیرید: روزانه 1 میلیارد ساعت ویدیو در یوتیوب تماشا می شود و یک چهارم مردم می گویند برند ها و محصولات جدیدی را از طریق تبلیغات YouTube کشف می کنند.
سومین و چهارمین پلتفرم محبوب رسانه های اجتماعی واتس اپ و اینستاگرام هستند که هر کدام ۲ میلیارد کاربر فعال دارند. اتفاقاً هر دو متعلق به یک شرکت مادر فیس بوک هستند: Meta (فیس بوک سابق).
وی چت، نسخه چینی واتس اپ و تیک تاک به ترتیب با 1.33 میلیارد و 1.22 میلیارد کاربر جهانی در رتبه های پایین تر از این لیست قرار دارند. پس از آن فیسبوک مسنجر، یکی دیگر از شرکتهای متا، با 1.04 میلیارد کاربر در سراسر جهان قرار دارد.
این آمارها تصویر واضحی از رتبه بندی غالب رسانه های اجتماعی متا را نشان می دهد. از هفت پلتفرم محبوب رسانههای اجتماعی، بیش از نیمی از آن متعلق به فیسبوک، واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک مسنجر هستند.
هشتمین تا دهمین پلتفرم های محبوب رسانه های اجتماعی عبارتند از:
تلگرام: 800 میلیون
اسنپ چت: 750 میلیون
دوئین: 743 میلیون